Even a small drop can create something grand...

Sunday, April 30, 2006

Grote M&M test

Aangezien deze snoepjes en chocolade bevatten en in meerdere kleuren komen, zijn dit de ideale snoepjes om te tellen. En om de test iets uitgebreider te maken dan normaal, vergelijk ik meteen de normale variant (bruine zakje) en de pinda variant (gele zakje).

[ in totaal moest ik een halve kilo M&M's tellen... ]




Met en zonder pinda doorelkaar gegooid...


De uitslag had een aantal verrassende elementen:

Normale variant: 280 stuks
Bruin: 42
Blauw: 46
Geel: 26
Groen: 36
Rood: 83
Oranje: 47

Pinda variant: 111 stuks
Bruin: 36
Blauw: 27
Geel: 16
Groen: 15
Rood: 17
Oranje: 0


In zowel de pinda als de pindaloze variant zijn de kleuren niet eerlijk verdeeld. In de normale variant is de Rode kleur ver oververtegenwoordigd. Deze kleur heeft haast tweemaal zoveel individuele snoepjes als elke andere kleur (waarvan er ongeveer wel evenveel van inzitten).

[ met de gele kleur als minst aanwezige van alle... ]



Voor de M&M's met pinda zou je grofweg kunnen stellen dat de Bruine en Blauwe snoepjes er tweemaal zo vaak inzitten dan de Gele, Rode of Groene variant. En wat helemaal erg is: er zijn geen Pinda M&M's in de kleur oranje!!!




Geen oranje M&M's op de pindaverpakking...


Na wat onderzoek op internet, kwam ik erachter dat de Amerikaanse M&M website mijn tel-obsessie begrijpt. Voor zowel de normale M&M's als de pinda variant staan de te verwachtte aantallen kleuren in procenten aangegeven.



Buiten de verrassende bekentenis dat sommige kleuren populairder zijn dan andere, zie ik iets veel belangrijkers op de site staan: Oranje M&M's met pinda!

[ moet maar eens een boze brief schrijven naar de Nederlandse M&M makers... ]





Oja, vroeger hadden ze een slogan: "Smelt in je mond, niet in je hand". Nou, dat wilde ik natuurlijk ook even testen en ik moet zeggen, het klopt aardig. Na een volle minuut de snoepjes in een gesloten hand gehouden te hebben, waren ze nog intact.

[ alleen de blauwe M&M gaf zichtbaar wat kleur af... ]

Maar wanneer ik de testtijd verlengde naar een minuut of vijf, begon de chocolade aan de binnenkant van het vrolijk gekleurde M&M schilletje toch te smelten, en begaf het snoepje het al snel helemaal...


Je moet even geduld hebben, maar smelten doen ze...

Drops [2]

Anonymous Anonymous thinks...

I knew it!
Ik eet alleen M&Ms met pinda... en daarin zit (blijkbaar) niet zo veel rood.
Mijn voorpelling klopte dus.

Ik wist al uit ervaring dat in de door mij gekochte zakjes toevallig *wink wink* altijd statistisch gezien onwaarschijnlijk weinig rood zit. ;)

Rogier

Reaction time 29 April, 2006 22:18

 
Anonymous Anonymous thinks...

Hee! heel erg bedankt! een paar vriendinnen van mij hadden al een hele discussie of er nou wel of geen oranje m&m's waren. Paar mensen zeiden van niet, andere zeiden alleen met EK, en andere zeiden dat ze er wél waren. Het licht dus blijkbaar of je met of zonder pínda koopt! zo handig, jou onderzoekjes! xxx.

Reaction time 28 June, 2008 12:12

 

Leave something behind

<< Back