Even a small drop can create something grand...

Thursday, April 20, 2006

Snoepjes tellen

Ik was laatst snoepjes aan het eten. Er zaten witte snoepjes en zwarte gekleurde snoepjes in. Ik had sterk de indruk dat de witte snoepjes in de meerderheid waren, maar hoe kom je daar achter? Wel heel simpel: je zoekt het uit!



Ik heb vervolgens een nieuw zakje zwart witjes gekocht. Deze thuis opengemaakt en de verhouding tussen zwart en wit vastgesteld.


De snoepjes uitgestald...

In totaal zaten er precies 150 individuele snoepjes in. Er waren 123 witte snoepjes en slechts 27 zwarte snoepjes.

[ dat is ongeveer een verhouding van 5:1... ]

Eigenlijk moet ik dit experiment nog een paar keer herhalen, om een preciezere meting te doen, alleen vind ik die snoepjes niet zo lekker...

[ maar gelukkig is er meer snoep dat geteld kan worden... ]