Even a small drop can create something grand...

Sunday, April 23, 2006

Snoepjes tellen (2)

Ik heb een nieuwe hobby gevonden: snoepjes tellen. En dit maal waren de dropstaafjes aan de beurt. Mijn veronderstelling was dat er van elke kleur (ongeveer) evenveel in zouden zitten.

[ of is een kleur populairder..? ]


De dropstaafjes uitslag...

De resultaten waren (voor mij) verrassend:
79 zwarte
51 rode
46 gele
45 blauwe
43 oranje
37 witte
29 groene

In totaal zaten er 330 dropstaafjes in, maar verreweg de meeste waren daarvan zwart.

[ totaal omgekeerd dus met de zwart-witjes... ]



Dit is absoluut een experiment dat ik moet herhalen. Ik kan niet geloven dat in elk zakje de verschillen zo groot zullen zijn. Gelukkig vind ik deze snoepjes wel lekker, dus dat is geen probleem.

Oja, voor de compleetheid, ik heb onderstaande witte siamees 'tweeling-staafje' als twee afzonderlijke staafjes geteld...


Lijkt zo net op een kauwgumpje...

Drops [4]

Anonymous Anonymous thinks...

Tja, wat te doen op een dag als deze.. maarre.. die zwarte zijn nou juist niet zo lekker..

Hmm.. have fun in life!

Reaction time 25 April, 2006 14:52

 
Blogger Martijn thinks...

Die zwarte niet zo lekker..? Nu ik ze op kleur heb gescheiden, kan ik jusit veel beter de individuele smaak beoordelen (ik eet ze natuurlijk nu ook op kleur!).

Die witte zijn het mist lekker. Die smaken een beetje kalk-achtig. De zwarte zijn juist mijn favo-staafjes.

Ik heb nu ook een zakje M&M's liggen, en daarvan vind ik de bruine het lekkerst. Hoop dat die ook het meeste terugkomen in mijn (pindaloze) zakje M&M's...

:-)

Reaction time 25 April, 2006 16:56

 
Anonymous Anonymous thinks...

Ik heb de gekke gewoonte ten prooi te vallen aan de volgende vorm van cognitieve dissonantie: ik vind (meestal) de minst frequent voorkomende het lekkerst. In het geval van de dropstaafjes de groene het lekkerst en van de zwartwitjes de zwarte.
Om de proef op de som te nemen: ik houd het meest van rode m&m's, dus die zullen wel het minst voorkomen (met uitzondering van de blauwe; maar daarvan vertrouw ik de kleur gewoon niet....)

Rogier

Reaction time 25 April, 2006 19:57

 
Blogger Martijn thinks...

Beste Rogier,

Ik weet niet of je dit cognitieve dissonantie mag noemen. Ik noem het gewoon raar...

:-P

Maar mijn volgende projectje is inderdaad M&M's. Ik zal kijken of rode inderdaad het minst voorkomt. Vooralsnog ga ik uit van gelijke verdeling...

Reaction time 25 April, 2006 23:36

 

Leave something behind

<< Back