Even a small drop can create something grand...

Friday, April 29, 2005

Meer-cute

Bij ons/mij in de vaart zwemmen meerkoetjes. Door de mooie hoge muren en de binnenvaartschepen die met grote regelmaat langsvaren is het echter erg lastig een nestje bouwen.

Er zijn weinig plekken waar je als meerkoet nestmateriaal kan verzamelen, en door de golven die de grote schepen creeƫren spoelt het al snel weg...



Jaren geleden heb ik toen op een van de meerpalen voor de brug een plek gemaakt waar een nestje gebouwd kon worden. Door middel van een heuze loopplank zou de meerkoet met zijn piekjes het water in en uit kunnen komen...

[ piekjes zijn pulletjes, maar dan van meerkoetjes... ]



Maar het nest was geen succes. De loopplank brak snel af, en de nestplek raakte in ongenade bij alle watervogels.

Tot dit jaar! Ik zag vandaag dat een meerkoetje takjes en andere troep aan het opstapelen was op mijn nestplekje! En toen ik vanavond was gaan kijken zat er zelfs een meerkoetje op te broeden..!

Nestplekje in gebruik!


Het probleem is wel dat de loopplank naar het nest dus is afgebroken en weggespoeld. De plek waar het nest zich op de meerpaal bevindt is te hoog voor de kleine piekjes. De eerste keer uit het nest zou ook het einde van de veilige haven van het nest zijn vrees ik.

[ ben benieuwd hoe dat zou gaan aflopen... ]